W internetach wciąż buzuje „hype” o nowym RTS’ie ekonomicznym, gra została napisana przez jednoosobowy zespół Shining Rock Software. Ponad 2 lata śledziłem postępy i z niecierpliwością czekałem na kolejne wpisy czy aktualizacje odnośnie tej gry, parę dni temu wreszcie trafiła do sprzedaży. Czy oczekiwania przerosły treść? Czy mamy udanego RTS’a ekonomicznego?
Wygnanie
Jak to bywa w RTS „zazwyczaj” zaczynamy z grupką pomagierów, trochę surowców, ewentualnie jakiś budynek główny. W Banished zaczynamy posiadając grupkę rodzin, w zależności od wybranego poziomu trudności, jest ich trzy – łatwy, średni, trudny – liczba rodzin się zmienia, im wyższy poziom trudności, tym mniej rodzin kontrolujemy na początku rozgrywki. A, więc mamy pomagierów, zaraz obok pomagierów znajdziemy trochę surowców i ewentualnie magazyn, w którym trochę jedzenia też się znajdzie. I w sumie tyle, na tym kończy się wszystko, ale też wszystko się zaczyna, mam wielką ochotę przyrównać tą grę do Dark Souls..
…, ale dlaczego? Już tłumaczę! W Dark Souls zacząłem grać dopiero niedawno, miałem bardzo duże wątpliwości do w.w gry, ale jak już zagrałem, poznałem lekki wstęp i zostałem uwolniony z celi to.. nie wiedziałem co robić, gdzie iść, co mogę, czego nie mogę, zostałem zostawiony na pastwę swojego losu. Dokładnie to samo mamy w Banished, wątek fabularny? Przetrwaj. Nic więcej, chyba że za pewien odcień zadań, które możemy wykonywać weźmiemy sobie osiągnięcia, które można zdobyć podczas rozgrywki. Podczas rozgrywki w Banished zostaniemy wystawieni na próbę, w której będziemy musieli zaplanować rozwój całej gospodarki wioski czy miasta, które chcemy zbudować i jak tylko popełnimy błąd to Banished tj. Dark Souls nam pokażę jak uroczo i przyjemnie się gra, ale nie od razu, tylko powolutku i cierpliwie będzie wyciskać cały sok z naszego owocu pracy. Stety, czy też niestety w Banished wszystko połączone jest w łańcuch wydarzeń..
..życia naszych ludziczków, np. popełnimy błąd gdzieś przy rozbudowie naszej osady w dodatkowe domki i nie weźmiemy poprawki, że trzy dodatkowe domki to tak naprawdę 3 dodatkowe rodziny na utrzymanie, gdzie po kilku zimach w każdym domku będzie mieszkać po kilkoro domowników, no to automatycznie zużycie drewna na opał, jedzenia, ubrań, narzędzi, ziół wzrośnie, jeżeli za późno się zorientujemy to zabraknie np. jedzenia i w przeciągu jednej zimy wymrze nam połowa ludności, a tak łatwo nie uzyskamy przyrostu jedzenia w naszych magazynach. Jako ciekawostkę, w Dark Souls moją pierwszą lokacją, gdzie polazłem był cmentarz oraz katakumby, gdzie bardzo szybko naszła mnie ochota na odinstalowanie gry :)
Gra w grę
W Banished zostało to uproszczone bardzo, przynajmniej z mojego punktu widzenia. Jeżeli coś dla nas będzie za trudne to mamy do dyspozycji cztery samouczki, które wprowadzą nas w podstawowe aspekty gry tzw. Co z czym się je oraz jak skonstruować cep ;-). Po ukończeniu wszystkich czterech będziemy mieć ogólny wgląd w sytuację, jak wykorzystamy nabytą wiedzę to już zależy tylko od nas, mamy wolną rękę i jedynym ograniczeniem jakie nas spotka to kraniec mapy, bo ta jest ograniczona.
Przy rozpoczynaniu nowej gry mamy do wyboru opcje typu : wielkość terenu, rodzaj terenu, poziom trudności, klimat, klęski żywiołowe oraz poziom trudności, następnie losujemy mapę i po załadowaniu gry widzimy już miejsce, w którym najprawdopodobniej poniesiemy porażkę :) Gra się przyjemnie, mamy do dyspozycji tzw. tabelkę z kontrolą czasu, gdzie możemy czas w grze przyśpieszyć nawet dziesięciokrotnie, co pozwoli nam zaoszczędzić czas spędzony przed ekranem, ale ten z kolei też dość szybko potrafi umknąć ;-) reszta opcji gry jest bardzo intuicyjnie ułożona, np. w dziale żywności z ang. „Food service” mamy wszystkie budowle związane z produkcją jedzenia etc.
Czy to wszystko?
W zasadzie to w całej grze mamy kilkanaście budowli, kilka rodzajów nasion, parę sztuk bydła i tyle, reszta co z tym zrobimy i jak to wykorzystamy zależy od nas. Wyobraźnia pozwoli nam na zaprojektowanie naprawdę ciekawych rozwiązań z budową naszych małych wiosek. Całe szczęście dla nas(graczy) niedługo(być może) zostanie udostępniony tzw. modkit, którym gracze będą mogli dodawać np. budynki, nowe textury, czy też zmienić/dodać nowy język do gry. Bo jak na razie nie ma planów na oficjalne tłumaczenie gry na np. j. Polski. Modkit pozwoli graczom zmienić świat gry Banished całkowicie, tj. napisał Dukus, liczy na to , że gracze rozszerzą elementy rozgrywki w Banished dzięki modom. Sam osobiście nie mogę się doczekać tego, bo chcę zobaczyć np. nową klęskę żywiołową w postaci chodzącego Tyranozaura, czy też deszczu meteorytów!:P
Graficznie Banished prezentuje się dobrze, gra obsługuje DirectX 11, możemy włączyć wygładzanie krawędzi, filtrowanie tekstur, czy odbicie światła, a budowle możemy obracać, zmieniać ich pozycje. Kamera w grze umożliwia nam obrót 360 stopni, przybliżenie jak i oddalenie, skróty klawiszy, które możemy skonfigurować wedle naszych potrzeb umożliwiają nam szybko dostęp do budowli, czy informacji jakie mogą nam być potrzebne.
Wymagania sprzętowe prezentują się następująco :
Minimalne:
System Operacyjny: XP SP3 / Vista / Windows 7 / Windows 8
Procesor: 2 GHz Dual Core processor
Pamięć: 512 MB RAM
Karta Graficzna: 512 MB DirectX 9.0c kompatybilna z (SM 2.0+)
DirectX: Version 9.0c
Dysk HDD: 150 MBwolnej przestrzeni na dysku
Karta dźwiękowa: Jakakolwiek
Zalecane:
System Operacyjny: Windows 7 / Windows 8
Procesor: 2 GHz Dual Core processor (or greater)
Pamięć: 512 MB RAM
Karta Graficznas: 512 MB DirectX 10
DirectX: Version 11
Dysk HDD: 150 MB wolnej przestrzeni na dysku
Karta dźwiękowa: Jakakolwiek
Mi osobiście gra się bardzo podoba, z początku pomimo prostoty, bardzo szybko ponosiłem porażkę, ale po którymś razie udało mi się przebrnąć przez najtrudniejszy okres. Co prawda pożar raz prawie zniszczył cały owoc mojej pracy, potem tornado prawie rozwaliło wszystkie budynki, ale się nie poddałem i aktualnie jestem na etapie 93 zimy. Grę polecam każdemu, który lubi ekonomiczne gry, ta gra jest istnym Dark Souls wśród gier tego typu, popełnisz błąd to Banished Ci o, nim przypomni prędzej czy później, jeżeli nie zapisałeś stanu gry to najprawdopodobniej będzie to twój koniec ;-)
Dużo jest w grze tekstu?
Skazani na wp…dol, jak w dark soulsach :D
Kto mnie cenzuruje?!
Tekst w grze jest taki jak „Food services”, ” has died of old game”, ” was crushed by a tree”. Podstawowa znajomość j. Ang jest wystarczająca, grę można zapauzować w każdej chwili, i jak czegoś ktoś nie rozumie, czy coś, to nie jeden słownik pod ręką jest ;-). Jedynie w Samouczkach jest dużo tekstu, który objaśnia co odpowiada za co, ale to też jest intuicyjne, bo jak wiadomo, np. Hunter’s House, no to Domek łowcy, i wiadomo ktoś musi go zamieszkiwać :) gra naprawdę prosta jest
eh nie ma wojska nie ma zabawy
Wiesz, że miałem dokładnie takie samo podejście? Za młodu bardzo lubiłem Knight & Merchants, Settlersów, Theocracy, ale jeżeli spojrzysz na to z casualowego punktu widzenia, to takie Anno, tylko że twoim wrogiem jest przetrwanie. Wczoraj np. mi spłonęła połowa wioski, pożar zabił mi 170 ludzików, zniszczył połowę budynków(zdecydowałem, że nie będę wczytywać gry od nowa jak takie coś się stanie), dlaczego? Bo źle rozlokowałem studnie, zagraj potem zdecyduj :-)
Nie ma wersji na MAC’a … :(
Ale będzie, kiedyś :P
Ale po co mieć Maca jak można mieć PCta :D ? #afera
#Gunwoburzo, #Bogactwo_Część_Główna, #Klejnot_Nilu, #Kutko&Mili… i tradycyjnie #Stabbed.