Witajcie! Dzisiaj będzie w miarę krótko, dodatkowo niemal wszystko zapełnione newsami o PlayStation. Ale w sumie to Sony stara się na bieżąco wypuszczać jakieś newsy, więc oto czym was nakarmię…
Spis treści
- Parę słów o demie Dark Sorcerer
- PlayStation 4 jeździ na FreeBSD
- Do zobaczenia, PlayStation 2
- 8 Bit Weapon – 2D Died
Parę słów o demie Dark Sorcerer
Użytkownik YouTube’a, TheAireaidLord, udostępnił filmik ukazujący kierownika ‚zapewniania jakości’ z Quantic Dream, który opowiedział nieco o demie Dark Sorcerer przedstawionym na E3. W czasie, gdy chyba każdy z nas zastanawiał się, czy to aby na pewno nie jest CGI – pomimo zapewnień, że to obraz renderowany w czasie rzeczywistym – na tym filmie pan Gavin Niebel wyjaśnił, jak to działa.
Otóż wspomniane demo nie było w żadnym stopniu pre-renderowane ani obrabiane i reprezentować ma dopiero pierwszą iterację cyklu produkcyjnego Quantic Dream, a demo – bez optymalizacji – grało w płynności 30 do 90 klatek na sekundę w rozdzielczości 1080p. Quantic Dream nie posiadało jeszcze wtedy dostępu do jakichkolwiek narzędzi dla PS4, więc skorzystali z tych, które posiadali do pracy przy PS3 i gry Beyond: Two Souls.
A teraz trochę o bardziej interesujących szczegółach: pokazana scena (nie licząc postaci) składała się z jednego miliona trójkątów, a światło wolumetryczne jest dynamiczne i w każdej chwili można przełączyć pomiędzy „warunkami filmowymi” i „warunkami studyjnymi”. Przy czym przełączenie następuje już w następnej wyświetlonej klatce.
Na poniższym filmiku w minucie 16:50 możecie zobaczyć, jak Gavin zmienia „warunki” oświetlenia w ułamku sekundy. Tańczący goblin też może was zainteresować.
A najważniejszą informacją z tego wszystkiego i tak jest fakt, że to demo zużyło tylko połowę z dostępnej w PS4 pamięci RAM.
Goblin Maurycy, pokazany na demie obok czarownika, złożony jest z 700.000 trójkątów, 40 różnych shaderów oraz 150 megabajtów tekstur i posiada w swoim ciele 388 kości.
PlayStation 4 jeździ na FreeBSD
Kojarzycie ten system operacyjny? Pewnie większość z was tak – biorąc pod uwagę, że jest to uniksowy system, który obchodzi w tym roku swoje 20-te urodziny.
Znany jest już od dawna fakt, że system operacyjny w PS4 znany jest jako Orbis OS, który jest niczym innym, jak zmodyfikowanym przez Sony właśnie FreeBSD. Od Linuksa odróżnia go mniej restrykcyjna licencja użytkowania.
Dla bardziej zaznajomionych użytkowników Internetu decyzja Sony o zastosowaniu FreeBSD była zaskoczeniem, biorąc pod uwagę istotny fakt, że na ten system operacyjny nie ma żadnego sterownika dla chipsetów graficznych AMD. Zdaje się zatem, że Sony w porozumieniu z AMD rozpoczęło pracę nad własnym sterownikiem.
Żegnamy cię, PlayStation 2
Ostatni tytuł, jaki kiedykolwiek zostanie wydany na PlayStation 2, ujrzy światło dzienne w listopadzie.
„Pees dwójka” piastowała swój urząd przez trzynaście lat. Szkoda, że na zakończenie doczeka się tylko Fify 14, jako najlepiej sprzedająca się konsola w historii, z wynikiem 155 milionów sprzedanych egzemplarzy. Drugie miejsce zajmuje Nintendo DS ze zbliżoną liczbą 153.87 milionów.
A ja nie miałem nawet pojęcia, że cokolwiek robią jeszcze na PS2.
8 Bit Weapon – 2D Died
Dziś powspominamy sobie czasy, w których nie było trójwymiarowej grafiki, tylko sprite’y i zbiory sprite’ów tworzące animacje. Wszystko w rytmie ‚American Pie’. :)